Friday, 9 November 2012

Kemiskinan dan Pengaruh Filem Antara penyebab Jenayah di Kalangan Masyrakat India



Kemiskinan dan Pengaruh Filem Antara penyebab Jenayah di Kalangan Masyrakat India

Berikut adalah Jawapan Perdana Menteri untuk Soalan Tuan Manikavasagam Sundaram [Kapar] yang berbunyi :

Minta Perdana Menteri Menyatakan penyebab utama Kadar jenayah di kalangan masyarakat India paling tinggi. Nyatakan usaha-usaha yang dijalankan dalam membendung penularan kumpulan gelap di sekolah-sekolah
Jawapan :
  1. Antara penyebab utama kadar jenayah di kalangan masyarakat India paling tinggi adalah disebabkan oleh perkara-perkara berikut:
a)      Keciciran dalam Peperiksaan
  1. Daripada penelitian yang dibuat didapati ramai remaja India tidak menamatkan pengajian sehinggan tingkatan lima dan ini menyebabkan mereka tidak memiliki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) . Mereka ini tercicir samada di peringkat darjah enam (UPSR) , Tingkat 1 ( kelas peralihan) , Tingkatan 3 (PMR) atau di tingkatan 4. Akibat ketiadaan kelulusan SPM, menyebabkan mereka sukar memasuki institusi kemahiran kerajaan. Selain itu keadaan ekonomi keluarga juga menyebabkan mereka tidak mampu mengikuti kursus kemahiran di institusi institusi swasta
  2. Ekoran kegagalan dalam pelajaran dan ketiadaan sijil kemahiran ini, remaja-remaja india terpaksa membuat kerja kerja biasa yang tidak memerlukan kemahiran dan kelulusan. Jenis kerja seupama ini memberikan pendapatan yang paling rendah dan yang tidak dapat menyara hidup mereka dan akhirnya mereka terjebaj dalam kegiatan jenayah seperti samun, ragut, mencuri dan sebagainya yang boleh mendatangkan wang lumayan dalam masa yang singkat.
  3. Kegiatan gangsterisme di sekolah juga agak membimbangkan , ada gang yang mengrekrut pelajar kedalam kumpulan gang mereka.
b)      Latarbelakang Keluarga & Kemiskinan
  1. Keretakan dalam keluarga yang kucar-kacir seperti keluarga yang berpecah belah (Ibu atau ayah melarikan diri meninggalkan keluarga) di tambah dengan kemiskinan isirumah juga mempengaruhi penglibatan remaja dan belia India terjerumus dalam kegiatan jenayah
  2. Ibu Bapa yang tidak memberi pemerhatian serius atau mengambil pendekatan keibubapaan yang betul dalam mengasuh anak-anak menjadi pendorong kepada kejadian ini. Mengutamakan kerja, kerana perlu mencari duit untuk menanggung keluarga yang hidup dalam kemiskinan, menyebabkan secara tidak langsung anak terbiar dan tidak diasuh dengan baik.
  3. Emosi anak ini terganggu,mereka mencari teman dan ‘idola’ di luar dari keluarga.Mereka merangkumi ‘kumpulan gelap’ kerana mereka kononnya bergaya-‘macho’ memiliki kenderaan ,mempunyai ramai pengikut dan berani.
c)       Pengaruh Filem
  1. Kebanyakan filem yang gemar ditontoni oleh belia India adalah filem-filem dari Negara India yang banyak memaparkan aksi-aksi keganasan,gaduh dan kegiatan jenayah.Kebanyakan filem –filem ini tidak melalui tapisan yang ketat,yang mana secara langsung mengundang kumpulan gelap untuk meniru aksi gaya yang ditonjolkan oleh ‘hero’ atau ‘penjahat’ dalam filem-filem berkenaan.Contohnya; Aksi ‘hero’ memancung kepala ‘penjahat’ juga ada dipaparkan di file ini-yang mana membawa mesej yang songsang kepada remaja India bahawa adalah tidak salah sekiranya seorang ‘hero’ memancung kepala ‘penjahat’ kerana apa sahaja yang dilakukan  oleh ‘hero’ adalah hakikatnya untuk kebaikan .Tambahan pula, kadang-kala filem dari India ini, memaparkan penjahat sebagai hero dan pihak polis sebagai kumpulan jahat.
Tuan Yang Di Pertua,
  1. Usaha-usaha menangani masalah jenayah dikalangan masyarakat India.
a)      Kebanyakan pelajar yang cenderung untuk dipengaruhi dengan kupulan gelap adalah mereka yang tiada berminat dalam akademik dan tidak dapat menyesuaikan diri dengan sistem pendidikan di sekolah. Bagi mereka yang sememangnya tercicir atau ‘dibuang sekolah’ peluang mereka mendekatkan diri dengan kumpulan gelap adalah tinggi.
b)      Adalah diperhatikan, kebanyakan pelajar ini terlibat dengan jenayah .Halatuju pelajar ini menjadi tidak menentu. Suatu program di bawah Kemanterian Sumber Manusia (KSM) iaitu SLDN(Skim Latihan Dual Nasional) berusaha melatih pelajar-pelajar tercicir ini dan menempatkan mereka di tempat pekerjaan. Prestasi pelajar berkenaan dipantau oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) bersama syarikat yang mengambil menempatkan mereka.
c)       Pelajar ini yang berumur 15 tahun ke atas dibenarkan untuk mengikuti Kursus latihan kemahiran di Pusat Bertauliah yang diiktiraf oleh kerajaan. Peluang untuk pelajar yang tidak pandai akademik; untuk mengikuti latihan kemahiran adalah amat luas.Kerajaan ada menyediakan bantuan kewangan-di mana pelajar-pelajar ini boleh memohon untuk pinjaman kewangan dari Perbandaran Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK) bagi mengikuti Sijil Kemahiran.
d)       Beberapa program untuk memulihkan belia-belia India yang terlibat dalam jenayah dipergiatkan dengan kerjasama dari Polis DiRaja Malaysia (PDRM),dibantu dengan Jobs Malaysia dan Tekun. Pasukan Petugas Khas Pelaksanaan (SITF) dengan kerjasama agensi tersebut mengambil langkah untuk mengalihkan belia India yang mencari sara hidup dengan melakukan jenayah menceburi bidang perniagaan kecil melalui pinjaman perniagaan TEKUN dan membantu mendapatkan pekerjaan melalui Jobs Malaysia. Begitu juga bekerjasama dengan Jabatan Belia dan Sukan untuk membawa remaja-remaja ini menyertai aktiviti-aktiviti Rakan Muda.
e)      SITF dengan kerjasama dari Ibu Pejabat Polis Daerah telah mengadakan beberapa Sesi Dialog mengenai isu-isu gangsterisme di kalangan pelajar-pelajar Sekolah. Objektif dialog ini adalah untuk mengenalpasti tahap tatatertib di Sekolah dan membincangkan kaedah-kaedah yang dapat  digunakan untuk mengatasinya. Pengetua dan PIBG sekolah serta wakil-wakil NGO berkenaan telah nadir mengemukakan  cadangan dan berkongsi maklumat. Melalui sesi dialog ini beberapa kawasan berisiko tinggi kejadian jenayah di kalangan masyarakat India di kejiranan ‘neighbourhoods’ dikenalpasti untuk tindakan pemulihan.
f)       Untuk memesrakan Polis dan Masyarakat India, SITF akan mengadakan program-program bertemu Rakyat dimana pegawai dari Bukit Aman dan Ibu Pejabat Polis Daerah akan berjumpa dan mendengar sendiri permasalahan rakyat. Dalam program ini,remaja dan belia India didedahkan dengan bahaya penglibatan mereka dalam kumpulan gelap dan jenayah. Aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan adalah seperti pameran narkotik,pendaftaran Rakan-Cop da sebagainya.
g)      Untuk memperbetulkan perpesi rakyat India terhadap polis,isu-isu buang daerah,tahanan d Simpang Rengam,Macang dan tahanan remaja dilokap diberi perhatian oleh SITF. Dengan kerjasama dari beberapa Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang berkaitan dan pengalaman dari pegawai-pegawai Polis dan Penjara yang telah bersara,SITF mencadangkan supaya alternatif pemulihan berbanding dengan tindakan buang daerah ke kawasan pendalaman yang kini dilaksanakan. Pesalah remaja ini dapat dipulihkan dalam satu Pusat Pemulihan yang dapat menyedarkan pesalah melalui kaunseling, perubahan minda dan penerapan nilai-nilai hidup disamping  memberikan latihan kemahiran untuk mereka.
http://www.mpkapar.com/manikavasagam/posts/kemiskinan-dan-pengaruh-filem-antara-penyebab-jenayah-di-kalangan-masyrakat-india/

No comments:

Post a Comment